زلزله دیباج در استان سمنان را لرزاند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از کمک دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد تا معمای ترک تحصیل دانشجویان دکترا ! اتصالی برق پشت‌بام، منزل مسکونی را به آتش کشید + تصویر حادثه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افشاگری یک رسانه علیه قلیان اکسیژن| طرح مطالعاتی یامنفعت‌طلبی وبازی باسلامت جوانان؟ افشای راز قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش ماجرای استفاده بلاگر اینستاگرامی از آمبولانس در شیراز چه بود؟ پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح زرد در استان اعترافات تکان دهنده جوانی که مادر خود را به قتل رساند (۱۷ اردیبهشت) قصاص ۲ قاتل و فرصت دوباره زندگی برای سومین نفر کشف سه کیلوگرم تریاک از معده سرنشینان یک خودرو در بجستان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آموزش عبور و مرور در خیابان را  از  خردسالی شروع کنیم
سرخط خبرها

استفاده از محصولات آرایشی دست دوم چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟

  • کد خبر: ۵۹۹۹۴
  • ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
استفاده از محصولات آرایشی دست دوم چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟
آنچه به‌عنوان محصولات آرایشی به‌طور مداوم از سوی دختران جوان و خانم‌ها استفاده می‌شود، به‌عقیده پزشکان در بهترین حالت و خوش‌نام‌ترین نوع محصول می‌تواند برای پوست‌های مختلف، باعث بروز حساسیت و دست‌کم پیری زودرس باشد.
تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ آنچه به‌عنوان محصولات آرایشی به‌طور مداوم از سوی دختران جوان و خانم‌ها استفاده می‌شود، به‌عقیده پزشکان در بهترین حالت و خوش‌نام‌ترین نوع محصول می‌تواند برای پوست‌های مختلف، باعث بروز حساسیت و دست‌کم پیری زودرس باشد، چه رسد به اینکه منبع تهیه آن نامشخص، تاریخ مصرف آن منقضی و شیوه استفاده از آن نیز نادرست باشد.
 
متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند حتی محصولات آرایشی نزدیک‌‎ترین عضو خانواده‌تان نیز می‌تواند برای شما خطرات جدی سلامتی ایجاد کند. دکتر فرزانه دلگشایی، متخصص پوست و مو و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، از شنیدن فروش لوازم آرایشی به‌صورت استوک یا مستعمل، شگفت‌زده می‌شود و در پاسخ به پرسش‌های ما به‌شدت درباره مصرف آن‌ها هشدار می‌دهد.


قبل از اینکه به استفاده از لوازم آرایشی مستعمل بپردازیم، بفرمایید که لوازم آرایشی نو هم به خودی خود می‌تواند باعث بیماری‌زایی شود؟

دانستن یک مسئله بسیار مهم است و آن اینکه آگاه باشیم مراحل تولید محصولات به چه شکل بوده‌است. اگر این محصولات در کارخانه معتبری تولیدنشده و تولیدکننده آن نامشخص باشد و از نوع مواد اولیه آن اطلاعی نداشته باشیم، ممکن است مواد تاریخ‌مصرف‌گذشته یا بدون تأییدیه بهداشت در ساخت آن به کار رفته باشد، تراریخته بوده و میزان غیراستاندارد تولیدشده باشد. چنین محصولی حتی اگر نو هم باشد، خطرناک است. لوازم آرایشی که در مراکز غیرمجاز بدون استاندارد تولید و فروخته می‌شود، به تنهایی سرطان‌زا هستند. علاوه بر این‌ها محصولات معتبر با تاریخ مصرف صحیح و مواد استاندارد هم در برخی از افراد مشکلات پوستی ایجاد می‌کنند.


چه بیماری‌های پوستی‌ای در مصرف‌کنندگان محصولات غیراستاندارد یا تاریخ گذشته شایع است؟

مصرف این مواد آرایشی می‌تواند به‌آسانی باعث سرایت بیماری‌ها به دیگران شود. تاریخ انقضا نکته نگران‌کننده‌ای است که می‌تواند بر بیماری‌زایی محصولات بیفزاید. ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان‌های پوستی، هپاتیت، اچ‌آی‌وی، عفونت‌های قارچی و انگلی در این موارد بسیار رایج است و در بیماران فراوان دیده‌می‌شود؛ زیرا آن ماده آرایشی محل خوبی برای رشد ویروس، باکتری و قارچ خواهد شد که در همان ماده آرایشی ایجاد می‌شوند و رشد می‌کنند و به دیگر مصرف‌کنندگان منتقل می‌شوند.


ویروس‌ها و میکروب‌ها باوجود استفاده‌نکردن طولانی‌مدت از یک محصول آرایشی غیرفعال نمی‌شوند؟

خیر این تصور اشتباه است و هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد؛ زیرا مثلا کرم‌پودر یا ریمل، محل خوبی برای رشد آن میکروب به حساب می‌آید. وقتی پلمب یک محصول باز می‌شود، رسیدن اکسیژن به آن، زمینه تکثیر مواد بیماری‌زا را فراهم می‌کند؛ هم زمینه رشد باکتری می‌شود، هم زمینه انتقال می‌شود.
عامل دیگری که بیماری‌زایی این محصولات را بیشتر می‌کند، میزان سلامتی خود فرد است. وجود آلرژی، حساسیت به یک ماده خاص، انواع مختلف تنوع پوستی و نقص پوستی می‌تواند احتمال بروز بیماری را تشدید کند.


برخی افراد باوجود همه هشدار‌ها به وسوسه ارزان‌قیمت بودن آن را تهیه و استفاده می‌کنند و توجیه‌شان هم این است که تاکنون دچار مشکلی نشده‌اند. توصیه شما به آن‌ها چیست؟

چنین افرادی که به هشدار‌ها بی‌توجه هستند، باید بدانند که بسیاری از بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت یک‌شبه بروز نمی‌کند و فرد شاید سال‌ها از وجود آن بی‌اطلاع بماند. حتی برخی آسیب‌های پوستی هم در طولانی‌مدت خود را نشان می‌دهد. به جز این موارد قرمزی، التهاب، خارش، پوسته‌ریزی خشکی و درد نیز می‌تواند از شایع‌ترین نشانه‌ها باشد که افراد باید به آن حساس باشند.


اگر قصد استفاده از محصولات آرایشی را داریم، چه نکته‌های پوستی را رعایت کنیم؟

توصیه مهم ما این است که کمتر از محصولات آرایشی استفاده و آن را به مهمانی‌ها محدود کنید. محصولات آرایشی استاندارد را از مراکز معتبر تهیه کنید و هرگز قیمت کم را ملاک قرار ندهید. تاریخ انقضا، اصل بسیار مهمی است. حتی اگر به تازگی محصولی را خریداری کرده‌اید و تاریخ مصرفش به پایان رسیده است، آن را دور بیندازید. قبل از استفاده همیشه ظاهر کرم یا محصول آرایشی را بررسی کنید. نباید آب و روغن از هم جدا شده باشد یا بوی نامطبوعی بدهد. تغییر شکل، بوی نامطبوع و جداشدن ترکیبات آن هم نشانه فساد است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->